Νηπιαγωγείο
Το Νηπιαγωγείο είναι η πρώτη βαθμίδα εκπαίδευσης, για παιδιά ηλικίας τεσσάρων έως και έξι ετών. Μερικοί πίστεψαν, ότι η εκπαίδευση που παρέχεται σε αυτό, είναι αντίστοιχη με την εκπαίδευση και τη φροντίδα που παρέχει η οικογένεια στο παιδί της. Αυτό διαφαίνεται και από τις ονομασίες που δόθηκαν σε διάφορες χώρες π.χ. στα γαλλικά école maternelle = μητρικό σχολείο, ή στα τουρκικά ana okulu = σχολείο της μητέρας. Παράλληλα θεωρήθηκε ως ένας χώρος, όπου τα παιδιά περνούν ευχάριστα την ώρα τους, όπως φανερώνουν και άλλες ονομασίες π.χ. στα αγγλικά και τα γερμανικά kindergarten = κήπος των παιδιών.
Στις περισσότερες χώρες το νηπιαγωγείο αποτελεί μέρος της προσχολικής εκπαίδευσης ή της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ένας άλλος ορισμός, ο οποίος συμπίπτει με την προσχολική εκπαίδευση, είναι η εκπαίδευση για τα αναλφάβητα παιδιά πριν την ηλικία των έξι ή επτά.
Στην ελληνική πραγματικότητα η ονομασία «Νηπιαγωγείο» σημαίνει ότι η βαθμίδα αυτή της εκπαίδευσης προσφέρει αγωγή στα νήπια, δηλαδή κατά κυριολεξία, στα άτομα που δεν έχουν ακόμη έναρθρο λόγο. Αυτό όμως δεν υφίσταται καθώς οι μαθητές του νηπιαγωγείου έχουν λόγο, αφού η διαδικασία εκμάθησης του λόγου είναι εξελικτική και ξεκινά ακόμη από την προγεννητική περίοδο της ζωής του ατόμου.
Σύμφωνα με τους στόχους του Νηπιαγωγείου τα νήπια έρχονται σε επαφή και μαθαίνουν να επικοινωνούν με άλλους συνομήλικους, αλλά και με ενήλικες, μαθαίνουν να αναπτύσσουν φιλικές σχέσεις, καθώς και να συνεργάζονται μεταξύ τους. Παράλληλα επιδιώκεται σ' αυτό η σταδιακή απομάκρυνση από το οικογενειακό περιβάλλον και η ανεξαρτητοποίησή τους. Επίσης σκοπός του Νηπιαγωγείου είναι να συμβάλλει στην ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού με την ενίσχυση έξι διαφορετικών τομέων ανάπτυξης της προσωπικότητας του παιδιού, οι οποίοι έχουν άμεση σχέση μεταξύ τους και αλληλοσυμπληρώνονται. Οι τομείς αυτοί είναι η σωματική ανάπτυξη, η αντιληπτική – αισθητηριακή ανάπτυξη, η επικοινωνιακή και γλωσσική ανάπτυξη, η γνωστική ανάπτυξη, η συναισθηματική ανάπτυξη και η κοινωνική ανάπτυξη.
Στο νηπιαγωγείο μέσα από το παιχνίδι και την κοινωνική αλληλεπίδραση επιδιώκεται να αναπτύξουν τα παιδιά βασικές ικανότητες, δεξιότητες και γνώσεις. Τα σύγχρονα προγράμματα σπουδών, όπως προβλέπεται και από την εθνική και ευρωπαϊκή στρατηγική, υποστηρίζουν την ανάπτυξη των εξής βασικών ικανοτήτων α)την επικοινωνία β)τη δημιουργική και κριτική σκέψη γ)την προσωπική ταυτότητα και την αυτονομία και δ)τις κοινωνικές ικανότητες και τις ικανότητες που σχετίζονται με την ιδιότητα του πολίτη.΄
Το νηπιαγωγείο έχει το δικό του πρόγραμμα σπουδών (ΔΕΠΠΣ). Οι δραστηριότητες που οργανώνει ο εκπαιδευτικός με βάση τις κατευθύνσεις του ΔΕΠΠΣ δεν πρέπει να είναι διακριτές μεταξύ τους αλλά αλληλένδετες. Τα προγράμματα σχεδιασμού και ανάπτυξης δραστηριοτήτων περιλαμβάνουν τους τομείς της γλώσσας, των μαθηματικών, της μελέτης περιβάλλοντος, της πληροφορικής και της έκφρασης και δημιουργίας.
Δημοτικό σχολείο
Το δημοτικό σχολείο είναι μαζί με το νηπιαγωγείο μέρος της βασικής, υποχρεωτικής, πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Στην Ελλάδα σήμερα αποτελείται από έξι τάξεις και είναι εξαετούς διάρκειας (Α' - ΣΤ' Δημοτικού). Η φοίτηση στο δημοτικό σχολείο αρχίζει συνήθως στην ηλικία των έξι ετών. Μετά την παρακολούθηση του Δημοτικού, η υποχρεωτική εκπαίδευση συνεχίζεται με το τριετές Γυμνάσιο, το οποίο μαζί με το Λύκειο αποτελεί μέρος της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Ηνωμένο Βασίλειο
Στο Ηνωμένο Βασίλειο τα δημόσια σχολεία πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι γνωστά ως primary schools. Σε αυτά φοιτούν γενικά παιδιά ηλικίας από 4 ως 11 ετών. Συχνά υποδιαιρούνται σε νηπιαγωγεία (infant schools), για παιδιά ηλικίας από 4 ως 7 ετών και σε junior schools για παιδιά από 7 ως 11 (με εξαίρεση τη Σκωτία, όπου όλα τα παιδιά ηλικίας 4-12 ετών φοιτούν σε ένα εκπαιδευτικό ίδρυμα.)
Στον ιδιωτικό τομέα τα σχολεία πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης καλούνται προπαρασκευαστικά σχολεία (Preparatory schools) και σε αυτά γίνεται καταβολή διδάκτρων. Εκεί φοιτούν παιδιά ηλικίας μέχρι και 13 ετών. Όπως υποδηλώνεται και από την ονομασία τους, τα εν λόγω σχολεία είναι σχεδιασμένα με σκοπό να προετοιμάσουν τους μαθητές και τις μαθήτριες για τις εξετάσεις για εισαγωγή στα ιδιωτικά ανεξάρτητα σχολεία (Independent schools).
Ελλάδα
Στην Ελλάδα οι τάξεις του δημοτικού είναι έξι, που μπορούν να χωρίζονται σε τμήματα ανάλογα με τον αριθμό των μαθητών.
Ώρες Μαθημάτων ανά τάξη στα ελληνικά σχολεία
Μάθημα | Ώρες Α' Τάξης | Ώρες Β' Τάξης | Ώρες Γ' Τάξης | Ώρες Δ' Τάξης | Ώρες Ε' Τάξης | Ώρες ΣΤ' Τάξης |
---|---|---|---|---|---|---|
Γλώσσα | 9 | 9 | 8 | 8 | 7 | 7 |
Μαθηματικά | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Μελέτη Περιβάλλοντος | 4 | 4 | 2 | 2 | - | - |
Θρησκευτικά | - | - | 2 | 2 | 1 | 1 |
Ιστορία | - | - | 2 | 2 | 2 | 2 |
Αγγλικά | 1 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Γεωγραφία | - | - | - | - | 2 | 2 |
Φυσικά Δημοτικού | - | - | - | - | 3 | 3 |
Κοινωνική Πολιτική Αγωγή | - | - | - | - | 1 | 1 |
Μουσική | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Θεατρική Αγωγή | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 |
Εικαστικά | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Δεύτερες Ξένες Γλώσσες (Γερμανικά/Γαλλικά) | - | - | - | - | 2 | 2 |
Γυμναστική | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 |
Ευέλικτη Ζώνη | 3 | 3 | 2 | 2 | - | - |
Πληροφορική | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Γυμνάσιο
Το Γυμνάσιο είναι μαζί με το λύκειο μέρος της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα και την Κύπρο. Αποτελείται από τρεις τάξεις. Η φοίτηση στο γυμνάσιο αρχίζει περίπου στην ηλικία των δώδεκα ετών και είναι υποχρεωτική. Σε σχέση με το δημοτικό, τα διδασκόμενα στο Γυμνάσιο μαθήματα είναι πιο εξειδικευμένα και διδάσκονται από καθηγητές ειδικοτήτων. Τα αναλυτικά προγράμματα είναι επίσης εξειδικευμένα και προσαρμοσμένα στην πνευματική ανάπτυξη των παιδιών στις ηλικίες 12-15. Βασικός σκοπός της γυμνασιακής εκπαίδευσης είναι η ένταξη και μύηση των παιδιών στην τρέχουσα κοινωνικοπολιτική ζωή της ευρύτερης περιοχής και της χώρας, να ξεπεράσει δηλαδή τα δεδομένα και τις γνώσεις που μπορεί να κατέχει από την γειτονιά και την πόλη του. Μετά το Γυμνάσιο η φοίτηση μπορεί να συνεχιστεί στο Λύκειο, η παρακολούθηση του οποίου δεν είναι όμως υποχρεωτική.
Το Γυμνάσιο είναι μια από τις πιο παλιές βαθμίδες της ελληνικής εκπαίδευσης. Τα πρώτα Γυμνάσια ιδρύθηκαν με διάταγμα της Αντιβασιλείας του Όθωνα το 1833 και από τότε έως και τις αρχές του εικοστού αιώνα λειτούργησαν παράλληλα με τα Ελληνικά Σχολεία, τα οποία ως σκοπό είχαν την παροχή μιας κάπως ανώτερης από τη στοιχειώδη εκπαίδευση σε όσους δεν είχαν σκοπό να φοιτήσουν σε κάποια σχολή ή πανεπιστήμιο. Κατά τη διάρκεια της νεότερης ιστορίας της ελληνικής εκπαίδευσης η διάρκεια φοίτησης στο Γυμνάσιο γνώρισε αρκετές διακυμάνσεις, από τα τρία, τέσσερα έως και τα οκτώ χρόνια (κατά τη διάρκεια της δικτατορίας του Μεταξά) για να σταθεροποιηθεί μετά τον πόλεμο στα έξι χρόνια (αποτελώντας τη μοναδική βαθμίδα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης) μέχρι τελικά το 1976 οπότε και περιορίστηκε στα τρία χρόνια, καθώς το Λύκειο αποτέλεσε από τότε και στο εξής την ανώτερη βαθμίδα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας.
Το Γυμνάσιο είναι μια από τις πιο παλιές βαθμίδες της ελληνικής εκπαίδευσης. Τα πρώτα Γυμνάσια ιδρύθηκαν με διάταγμα της Αντιβασιλείας του και περιορίστηκε στα τρία χρόνια, καθώς το Λύκειο αποτέλεσε από τότε και στο εξής την ανώτερη βαθμίδα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσής
Mάθημα | Ώρες Α'τάξης | Ώρες Β'τάξης | Ώρες Γ'τάξης |
---|---|---|---|
Γλωσσική Διδασκαλία | 3 | 2 | 2 |
Νεοελληνική Λογοτεχνία | 2 | 2 | 2 |
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα (πρωτότυπο) | 2 | 2 | 2 |
Αρχαία Ελληνικά Κείμενα από Μετάφραση | 2 | 2 | 2 |
Μαθηματικά | 4 | 4 | 4 |
Φυσική | 1 | 2 | 2 |
Χημεία | - | 1 | 1 |
Βιολογία | 1 | 1 | 1 |
Γεωγραφία | 1 | 2 | - |
Οικιακή Οικονομία | 2 | - | - |
Ιστορία | 2 | 2 | 2 |
Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή | - | - | 2 |
Θρησκευτικά | 2 | 2 | 2 |
Αγγλικά | 2 | 2 | 2 |
Γαλλικά/Γερμανικά | 2 | 2 | 2 |
Φυσική Αγωγή | 2 | 2 | 2 |
Τεχνολογία | 1 | 1 | 1 |
Πληροφορική | 1 | 1 | 1 |
Μουσική | 1 | 1 | 1 |
Καλλιτεχνικά | 1 | 1 | 1 |
Σύνολο ωρών υποχρεωτικού ωραρίου | 32 | 32 | 32 |
Λύκειο
Ανά χώρα
Ελλάδα
Εν λειτουργία
Ένας μαθητής μπορεί να σπουδάσει σε Λύκειο εφόσον το επιθυμεί και αν έχει τελειώσει το Γυμνάσιο. Αποτελεί προϋπόθεση για να συνεχίσει τις σπουδές του σε τριτοβάθμιο εκπαιδευτικό ίδρυμα.
Γενικό Λύκειο
Σχολική δομή με διάρκεια υποχρεωτικής φοίτησης τα τρία έτη.
Στο Γενικό Λύκειο, ο μαθητής δύναται να επιλέξει τέσσερις ομάδες προσανατολισμού:
1) Ομάδα Ανθρωπιστικών, Νομικών και Κοινωνικών Επιστημών
2) Ομάδα Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών
3) Ομάδα Επιστημών Υγείας και Ζωής
4) Ομάδα Επιστημών Οικονομίας και Πληροφορικής
Ο μαθητής αφού ολοκληρώσει τις σπουδές του στο Λύκειο, και αφού επιθυμεί , συμμετέχει σε πανελλήνιες εξετάσεις σε ορισμένα μαθήματα. Οι επιδόσεις του σε αυτά τα μαθήματα, λαμβάνονται υπόψη με ειδική στάθμιση, για να κριθεί εάν μπορεί να συνεχίσει τις σπουδές σε Α.Ε.Ι (Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, πανεπιστήμιο). Από το 1997 (νόμος 2525/1997) έως το 2006 ονομάζονταν Ενιαίο Λύκειο. Με την ψήφιση του νόμου 3475/2006 (ΦΕΚ Α΄ 146/13.07.2006) ξαναπήρε το όνομα Γενικό Λύκειο. Το Απολυτήριο του Γενικού Λυκείου αποτελεί επίσημη βεβαίωση ότι κάποιος παρακολούθησε μαθήματα γενικής παιδείας και δεν παρέχει επαγγελματικά δικαιώματα.
Επαγγελματικό Λύκειο (ΕΠΑ.Λ.)
Τα Επαγγελματικά Λύκεια ιδρύθηκαν με τον νόμο 3475/2006, με τον οποίο καταργήθηκαν τα ΤΕΕ του Νόμου 2640/98. Οι απόφοιτοι του ΕΠΑ.Λ προβλέπεται από τον ίδιο Νόμο να έχουν πρόσβαση σε σχολές ΤΕΙ σε ποσοστό 20% καθώς σε μερικές σχολές των ΑΕΙ για ποσοστό 5%. Το απολυτήριο του Επαγγελματικού Λυκείου είναι ισότιμο αυτού του Γενικού Λυκείου, ενώ ο απόφοιτος αποκτάει και πτυχίο εξειδίκευσης βαθμού 4 (συμφωνα με το εθνικό πλαίσιο προσόντων). Κάνοντας ένα επιπλέον έτος (τάξη μαθητείας) το πτυχίο θα αναβαθμιστεί σε βαθμό 5 κατόπιν εξετάσεων πιστοποίησης. Τα θέματα των εξετάσεων πιστοποίησης είναι υπό την μορφή τράπεζας θεμάτων και είναι αναρτέα στην σελίδα του ΕΟΠΠΕΠ. Στα ΕΠΑΛ λειτουργούν οι εξείς τομείς:
(1) Τομέας Γεωπονίας, Τροφίμων και Περιβάλλοντος
(2) Τομέας Διοίκησης και Οικονομίας
(3) Τομέας Δομικών Έργων, Δομημένου Περιβάλλοντος και Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού
(4) Τομέας Εφαρμοσμένων Τεχνών
(5) Τομέας Ηλεκτρολογίας, Ηλεκτρονικής και Αυτοματισμού
(6) Τομέας Μηχανολογίας
(7) Τομέας Ναυτιλιακών Επαγγελμάτων
(8) Τομέας Πληροφορικής
(9) Τομέας Υγείας - Πρόνοιας - Ευεξίας.
Με την αποφοίτηση λαμβάνουν Επαγγελματικό Πτυχίο ειδικότητας επιπέδου 4 (αντίστοιχο των Ευρωπαϊκών). Μετά την αποφοίτηση, όπως και όλοι οι απόφοιτοι των ΕΠΑ.Λ., μπορούν: να ενταχθούν στην αγορά εργασίας ή να φοιτήσουν στο νέο θεσμό του προαιρετικού «Μεταλυκειακού Έτους-Τάξη Μαθητείας» και να αναβαθμίσουν το πτυχίο τους σε επιπέδου 5 κατόπιν εξετάσεων πιστοποίησης ή να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση σε αντίστοιχους τομείς ή να συνεχίσουν τις σπουδές τους στα Ι.Ε.Κ. με φοίτηση 3 εξάμηνων στην ίδια ειδικότητα ή 5 εξάμηνων για την απόκτηση νέας και με εξετάσεις πιστοποίησης να αποκτήσουν δίπλωμα επιπέδου 5.
Με τη συμμετοχή των αποφοίτων των ΕΠΑΛ στο θεσμό της μαθητείας επιχειρείται η ομαλή και ασφαλής είσοδός τους στην αγορά εργασίας, με στόχο τη στήριξή τους μετά την απόκτηση του πτυχίου τους. Ταυτόχρονα, σε αντίθεση με άλλες μορφές εκπαίδευσης στο χώρο εργασίας, εξασφαλίζεται, μέσω της εφαρμογής συγκεκριμένου Προγράμματος Σπουδών, ότι οι μαθητευόμενοι αποκτούν ουσιαστικές γνώσεις, σχετικές με την ειδικότητά τους. Με την ολοκλήρωση του προγράμματος οι απόφοιτοι αποκτούν Πτυχίο Επαγγελματικής Ειδικότητας Εκπαίδευσης και Κατάρτισης επιπέδου 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, το οποίο χορηγείται μετά την ολοκλήρωση της πιστοποίησης των προσόντων τους από τον ΕΟΠΠΕΠ. Αποκτούν επίσης πολύτιμη εργασιακή εμπειρία που τους οδηγεί στην απόκτηση άδειας ασκήσεως επαγγέλματος, όπου αυτό απαιτείται και σε πρόσθετα προσόντα για το δημόσιο τομέα μέσω ΑΣΕΠ (150 μόρια).
Μουσικό Γυμνάσιο-Λύκειο
Το μουσικό Σχολείο είναι δημόσιο σχολείο που ειδικεύεται στα μαθήματα που αφορούν τον τομέα της Μουσικής και γι' αυτό τον λόγο κατατάσσονται στο σχολεία ειδικής αγωγής. Το πρώτο μουσικό σχολείο ήταν το Μουσικό Σχολείο Παλλήνης και ιδρύθηκε το 1988, σύμφωνα με τον ιδρυτικό νόμο 3345/2-9-1988. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τα μουσικά σχολεία δείτε: Μουσικά Σχολεία της Ελλάδας.
Επαγγελματικό Σχολείο (ΕΠΑΣ)
Οι ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας ΟΑΕΔ είναι σχολές που ανήκουν στην τυπική Δευτεροβάθμια Επαγγελματική Εκπαίδευση (Ν. 3475/06) και ιδρύθηκαν το 1952. Στις σχολές αυτές διδάσκονται αποκλειστικά μαθήματα ειδικότητας, η φοίτηση διαρκεί 2 σχολικά έτη κατά τη διάρκεια των οποίων οι μαθητές παρακολουθούν θεωρητικά και εργαστηριακά μαθήματα στην ΕΠΑ.Σ. για 21 ώρες την εβδομάδα και παράλληλα πραγματοποιούν πρακτική άσκηση σε εργασίες συναφείς προς την ειδικότητά τους. Καμία Επαγγελματική Σχολή του ΟΑΕΔ δεν χορηγεί απολυτήριο λυκείου.
Πειραματικό Γυμνάσιο-Λύκειο
Τα Πειραματικά σχολεία είναι εκπαιδευτικές μονάδες που έχουν αξιολογηθεί ως προς τα τυπικά προσόντα των εκπαιδευτικών και την επιστημονική τους παρουσία, τη συμμετοχή των σχολείων σε καινοτόμες δραστηριότητες καθώς και δραστηριότητες κοινωνικής προσφοράς, την υλικοτεχνική υποδομή και την εμπειρία στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου. Ιδρύθηκαν και λειτουργούν σύμφωνα με ΦΕΚ 96/1995 -Αριθ. Φ.27/148/Γ1/160.
Εσπερινό Λύκειο
Αν και τα νυχτερινά σχολεία υπήρχαν από την ίδρυση του Νεοελληνικού κράτους, η εσπερινή εκπαίδευση εντάχθηκε στην ουσία στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα με τον Νόμο 309/1976, όπου τόσο τα Γυμνάσια όσο και τα Λύκεια διακρίνονται σε ημερήσια και νυχτερινά. Ο Νόμος 1566/1985 ορίζει ότι στα εσπερινά γυμνάσια και λύκεια γίνονται δεκτοί εργαζόμενοι μαθητές εφόσον έχουν συμπληρώσει το 14ο έτος της ηλικίας τους. Με το Νόμο 2525/1997 θεσμοθετήθηκε η τετραετής φοίτηση στο εσπερινό λύκειο: η Α' και Β' Εσπερινού Λυκείου αντιστοιχούν στην Α' Ημερησίου, η Γ' Εσπερινού στη Β' Ημερησίου και η Δ' Εσπερινού στη Γ' Ημερησίου Λυκείου. Οι μαθητές των Εσπερινών Γενικών Λυκείων και ΕΠΑ.Λ έχουν πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση σε ορισμένο ποσοστό επί του συνόλου των εισακτέων, μέσω Πανελληνίων εξετάσεων που διενεργούνται με διαφορετική (μειωμένη) ύλη και πάνω σε διαφορετικά θέματα από τα ημερήσια λύκεια.
Καλλιτεχνικό Λύκειο
Το Καλλιτεχνικό Λύκειο είναι σχολική δομή ενταγμένη στο πλαίσιο ενός Καλλιτεχνικού σχολείου. Το Πρόγραμμα τους είναι διευρυμένο και περιλαμβάνει, εκτός από όλα τα μαθήματα Γενικής Παιδείας του Γενικού Λυκείου, επιπλέον μαθήματα Καλλιτεχνικής Παιδείας τριών κατευθύνσεων Εικαστικών, Θεάτρου - Κινηματογράφου και Χορού. Στην Α΄ τάξη Καλλιτεχνικών Λυκείων εγγράφονται μαθητές απόφοιτοι των Καλλιτεχνικών Γυμνασίων ή μαθητές άλλων Γυμνασίων μετά από ειδικές κατατακτήριες εξετάσεις. Οι απόφοιτοι Λυκείων αυτών συμμετέχουν στις Πανελλήνιες εξετάσεις όπως αυτοί του Γενικού Λυκείου.
Εκκλησιαστικά Γυμνάσια-Λύκεια
Με τον Ν.3432/06 (ΦΕΚ 14/2006) η Εκκλησιαστική Εκπαίδευση παρέχεται στα Εκκλησιαστικά Γυμνάσια (Ε.Γ.), στα Ενιαία Εκκλησιαστικά Λύκεια (Ε.Ε.Λ.), στις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες (Α.Ε.Α.).
Ωρολόγιο Πρόγραμμα Γενικού Λυκείου στην Ελλάδα
Μαθήματα | Α Λυκείου | Β Λυκείου |
---|---|---|
Θρησκευτικά | 2 | 2 |
Νεοελληνική Γλώσσα | 2 | 2 |
Νεοελληνική Λογοτεχνία | 2 | 2 |
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (Γενικής Παιδείας) | 5 | 2 |
Άλγεβρα (Γενικής Παιδείας) | 3 | 3 |
Γεωμετρία (Γενικής Παιδείας) | 2 | 2 |
Φυσική (Γενικής Παιδείας) | 2 | 2 |
Χημεία | 2 | 2 |
Βιολογία | 2 | 2 |
Ιστορία (Γενικής Παιδείας) | 2 | 2 |
Φιλοσοφία | - | 2 |
Εφαρμογές Πληροφορικής | 2 | - |
Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ | - | 2 |
Πολιτική Παιδεία | 2 | - |
Αγγλικά | 3 | 2 |
Β Ξένη Γλώσσα ( Γαλλικά ή Γερμανικά) | 2 | 1 |
Φυσική Αγωγή | 2 | 2 |
Μαθήματα Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών | ||
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (Θεωρητικής Κατεύθυνσης) | - | 3 |
Λατινικά (Θεωρητικής Κατεύθυνσης) (από 2020-2021) Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών (μέχρι 2019-2020) | - | 2 |
Μαθήματα Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών | ||
Φυσική (Θετικών Σπουδών) | - | 2 |
Μαθηματικά (Θετικών Σπουδών) | - | 3 |
Σύνολο Ωρών: | 35 | 35 |
Γ Λυκείου | |||
---|---|---|---|
Γενική Παιδεία | Ανθρωπιστικές Σπουδές | Θετικές Σπουδές & Σπουδές Υγείας | Σπουδές Οικονομίας ΚΑΙ Πληροφορικής |
Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία | 6 | 6 | 6 |
Θρησκευτικά | 1 | 1 | 1 |
Φυσική Αγωγή | 3 | 3 | 3 |
Αγγλικά | 2 | 2 | 2 |
Μαθήματα Προσανατολισμού | |||
Αρχαία Ελληνικά | 6 | - | - |
Ιστορία | 6 | - | - |
Κοινωνιολογία (μέχρι 2020-2021) Λατινικά (από 2021-2022 και εφεξής) | 6 | - | - |
Φυσική | - | 6 | - |
Χημεία | - | 6 | |
Μαθηματικά (2ο επιστημονικό πεδίο) | - | 6 | 6 |
Βιολογία (3ο επιστημονικό πεδίο) | - | 6 | - |
Πληροφορική | - | - | 6 |
Οικονομία | - | - | 6 |
Σύνολο Ωρών: | 32 | 32 | 32 |
Καταργηθέντα
Τεχνικό λύκειο
Δημιουργήθηκε με τον Νόμο 576/77 και λειτούργησε μέχρι την κατάργησή του από τον Νόμο 1566/85, οπότε και μετονομάσθηκε σε Τεχνικό-επαγγελματικό Λύκειο. Οι απόφοιτοι του Τεχνικού Λυκείου είχαν πρόσβαση στα ΑΕΙ.
Τεχνικό-επαγγελματικό Λύκειο (ΤΕΛ)
Δημιουργήθηκε με τον νόμο 1566/85 και αντικατέστησε το Τεχνικό Λύκειο. Το Τεχνικό Επαγγελματικό Λύκειο χορηγούσε πτυχία με επαγγελματικά δικαιώματα αντίστοιχα με το σημερινό επίπεδο 3, πτυχία τα οποία εκτός της απόδειξης τεχνικής κατάρτισης που παρεχουν, είναι ισότιμα απολυτηρίου Γενικού Λυκείου.
Υπήρχε η δυνατότητα εισαγωγής στα Τ.Ε.Ι χωρίς εξετάσεις, μόνο από τον βαθμό του πτυχίου. Ο αριθμός των εισαχθέντων αντιστοιχούσε σε ένα ποσοστό 25% των συνολικά εισαχθέντων στα Τ.Ε.Ι ετησίως.
Καταργήθηκε με το Νόμο 2640/98, ο οποίος ίδρυσε τα ΤΕΕ (Τεχνικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια).
Τεχνικό Επαγγελματικό Εκπαιδευτήριο (ΤΕΕ)
Έχει καταργηθεί με τον νόμο 3475/2006. Αποτελούσε το σχολείο της Τεχνικής Εκπαίδευσης από το 1998 (όταν καταργήθηκαν τα ΤΕΛ - ΤΕΣ) έως το 2006 που ιδρύθηκαν τα ΕΠΑΛ. Οι μαθητές τους μπορούσαν μέσω ξεχωριστών πανελλήνιων εξετάσεων να έχουν πρόσβαση στα ΤΕΙ. Οι σπουδές στα Τ.Ε.Ε. διαρκούν έως και τρία έτη και οργανώνονται σε δύο κύκλους, Α' και Β', οι οποίοι περιλαμβάνουν επιμέρους τομείς και ειδικότητες. Ο Α' κύκλος σπουδών διαρκεί δύο έτη (μπορεί να είναι και εσπερινής φοίτησης, διάρκειας τριών ετών) ενώ ο Β' κύκλος σπουδών διαρκεί ένα έτος, και ειδικά στα Τ.Ε.Ε. εσπερινής φοίτησης ένα εξάμηνο επιπλέον.
Ενιαίο Πολυκλαδικό Λύκειο (ΕΠΛ)
Έχει καταργηθεί με τον Νόμο 2525/97 ο οποίος δημιούργησε το Ενιαίο Λύκειο. Ιδρύθηκε με τον Νόμο 1566/85 και λειτουργούσε παράλληλα με το τότε Γενικό Λύκειο.
Το Λύκειο στις άλλες χώρες
Ιταλία
Η Ιταλική λέξη για ένα ανώτερο δευτεροβάθμιο σχολείο, η Liceo, προέρχεται από το Λύκειο. Ανάμεσα στα ιταλικά είδη λυκείων (Licei) είναι τα: Liceo classico(it) (en) (με κατευθύνσεις στις κλασσικές σπουδές, συμπεριλαμβανομένου Λατινικών, Αρχαίων Ελληνικών και φιλοσοφίας), Liceo scientifico (it) (en) (με κατευθύνσεις σε επιστημονικές σπουδές, και με Λατινικά, Αγγλικά και φιλοσοφία για πέντε χρόνια), Liceo artistico(it) (en) (με κατευθύνσεις καλών τεχνών), Liceo linguistico(it) (en) (ειδικευμένο σε ξένες γλώσσες: δύο ξένες γλώσσες για πέντε χρόνια και μια τρίτη ξένη γλώσσα για τα τελευταία τρία έτη) Liceo musicale e coreutico(it)(με κατευθύνσεις μουσικής και χορού -χορογραφίας) και το Liceo delle scienze umane(it)(με κατευθύνσεις σε ανθρωπιστικές και κοινωνικές επιστήμες). Αυτά διαρκούν πέντε χρόνια μεταξύ των ηλικιών των δεκατεσσάρων και δεκαεννιά ετών.
Πορτογαλία
Από το 1836 μέχρι το 1978, στο Πορτογαλικό εκπαιδευτικό σύστημα, το λύκειο (liceu), ή το εθνικό λύκειο (liceu nacional), ήταν ένα δευτεροβάθμιο σχολείο το οποίο προετοίμαζε τους μαθητές για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια ή στην πιο γενική εκπαίδευση, Από την άλλη, το τεχνικό σχολείο (escola técnica) ήταν ένα σχολείο προσανατολισμένο στα τεχνικά θέματα.
Μετά από αρκετές εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις, όλα αυτά τα σχολείο συγχωνεύθηκαν σε ένα μοναδικό σύστημα δευτεροβάθμιων σχολείων (escolas secundárias), τα οποία προσέφεραν τις εκπαιδευτικές βαθμίδες 7 ως 12.
Σερβία
Το Λύκειο του Σερβικού Πριγκιπάτου ήταν το πρώτο σχολείο ανώτερης εκπαίδευσης στη Σερβία στο οποίο η εκπαίδευση διδασκόταν στην Σερβική γλώσσα. Ιδρύθηκε το 1838 με πρωτοβουλία του Πρίγκηπα Miloš Obrenović του Δεύτερου στο Κραγκούγιεβατς. Όταν το Βελιγράδι έγινε η πρωτεύουσα της Σερβίας το 1841, το Σερβικό Λύκειο μετακόμισε εκεί. Το 1863 μετατράπηκε στο Ανώτερο Σχολείο του Βελιγραδίου.
Τουρκία
Η Τουρκική λέξη για το τελευταίο μέρος της προ πανεπιστημιακής εκπαίδευσης είναι lise, η οποία προέρχεται από το Λύκειο. Διαρκεί από 3 ως 5 χρόνια ανάλογα με τον τύπο του σχολείου. Στο τέλος της εκπαίδευσης "lise" τους, οι μαθητές κάνουν το τεστ ÖSS (Öğrenci Seçme Sınavı), δηλαδή την εξέταση για την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο, για να αποκτήσουν το δικαίωμα να εγγραφούν σε ένα πανεπιστήμιο.
Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων
Τo «Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων» κατατάσσει τους τίτλους σπουδών που αποκτώνται στη χώρα σε 8 Επίπεδα. Το Δίπλωμα Επαγγελματικής Ειδικότητας, Εκπαίδευσης και Κατάρτισης που χορηγείται στους αποφοίτους ΙΕΚ μετά από πιστοποίηση, αντιστοιχεί στο 5 ο από τα 8 επίπεδα. Οι υπόλοιποι τίτλοι σπουδών που χορηγούν τα ελληνικά εκπαιδευτικά ιδρύματα κατατάσσονται στα εξής επίπεδα:
- Επίπεδο 1: Απολυτήριο Δημοτικού.
- Επίπεδο 2: Απολυτήριο Γυμνασίου.
- Επίπεδο 3: Πτυχίο Επαγγελματικής Ειδικότητας που χορηγούν οι Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΕΚ).
- Επίπεδο 4: Απολυτήριο Γενικού Λυκείου. Πτυχίο ΕΠΑΣ. Απολυτήριο Επαγγελματικού Λυκείου και Πτυχίο Επαγγελματικής Ειδικότητας που χορηγείται στους αποφοίτους της Γ' τάξης των ΕΠΑΛ.
- Επίπεδο 5: Δίπλωμα Επαγγελματικής Ειδικότητας Εκπαίδευσης και Κατάρτισης που χορηγείται στους αποφοίτους των ΙΕΚ και Πτυχίο Επαγγελματικής Ειδικότητας Εκπαίδευσης και Κατάρτισης που χορηγείται στους αποφοίτους της Τάξης Μαθητείας των ΕΠΑ.Λ. μετά από πιστοποίηση.
- Επίπεδο 6: Πτυχίο Ανώτατης Εκπαίδευση (Πανεπιστημίου και ΤΕΙ).
- Επίπεδο 7: Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης.
- Επίπεδο 8: Διδακτορικό Δίπλωμα.
Δείτε επίσης
- Τράπεζα Θεμάτων
- ΙΕΚ
- ΕΠΑΣ ΟΑΕΔ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου